Een zwart/wit afdruk in de doka is eigenlijk nooit helemaal gewoon zwart/wit. Het papier dat je gebruikt heeft een bepaalde de tint. De ontwikkelaar die je gebruikt heeft een invloed welke toon dat papier en het zilver zal hebben. Het is soms zeer subtiel en het is niet helemaal zeker of je de subtiele verschillen ook allemaal kan zien op je computerscherm laat staan het schermpje van je smartphone. Maar sommige verschillen zal je zeker wel merken.
Je kan je foto nadat je hem afrukt ook gaan tonen. Soms door hem gewoon in een speciaal bad te leggen waardoor hij een andere schijn krijgt. Selenium bijvoorbeeld geeft het beeld een diepe cyaan achtige tint. Afhankelijk van het papier dat he gebruikt en de samenstelling van et selenium mengsel. Selenium wordt ook gebruikt om afdrukken “archival” klaar te maken. Dat wil zeggen dat de chemische reactie tussen het selenium en het zilver ervoor zorgt dat je afdruk veel langer mee zal gaan. Maar dan gebruik je andere verdunning dan het selenium bad dat je gebruikt om de kleur van je afdruk te beïnvloeden.
Soms moet je de foto eerst bleken om de kleur die het bleeksel eraf haalde te vervangen door een andere kleur (metaal). Sepia toning werkt op die manier en is zowat het mees gebruikte.
Je kan je foto ook gewoon in koffie, thee, tanine, … dompelen om te kijken wat er dan gebeurt. Je moet dan wel uitkijken bij het spoelen en het drogen, anders kan het er wel eens slordig gaan uitzien, wat bij mij door gebrek aan geduld wel eens durft te gebeuren
Beelden tonen ligt me spontaan niet zo en het was heel erg lang geleden dat ik daar mee bezig was geweest. De laatste weken heb ik toch een hele reeks probeersels gedaan om een beeld te krijgen van wat er allemaal mogelijk is.
Hier alvast een eerste reeks.