han

email: info@hansoete.be
phone: +32 476 533 188

han Soete
Fotoatelier De Zilverbeek
Alfons De Cockstraat 4-6
2020 Antwerpen

Ik laat me graag inspireren door het picturalisme.  Een stroming die ontstond in de begindagen van fotografie waarbij fotografen complexe technieken inzetten om te bewijzen dat ze ook kunstenaar waren.

Door mijn opleiding als ontwerper laat ik me graag leiden door de tactiliteit van het
gebruikte materiaal. Foto’s waar je graag eens wil aankomen om te voelen of ze wel echt zijn of waar je graag eens zou van proeven. Daarin sluit ik dan weer eerder aan bij de arts & crafts- of Bauhaus- school, waarbij het vakmanschap en het gebruik van de materialen een reactie was op de toenemende vervreemding in de samenleving. 

Daarnaast ben ik ook sociaal geëngageerd met ruim 20 jaar ervaring in
medialand. Dat laat zich ook voelen in mijn werk. Ik vertel verhalen, onthul,
spit boven, bevraag … Ik weiger de wereld te aanvaarden zoals hij is. 
Vandaar ook de verwijzingen naar de wortels van het modernisme en de hedendaagse kunst en de daarbij horende zoektocht naar een vormtaal die de wereld niet verbloemt.  

han Soete

Antwerpen, februari 2022

Volg han op instagram
https://www.instagram.com/hansoete/

@hansoete zijn beeldenstroom op instagram
https://www.instagram.com/han.s.today/

han Soete 2021, Ode aan de lucht, Silvergelatine on Barita
han Soete 2021, Silvergelatine on Barita

han Soete (1968)

Professioneel fotograaf en lesgever fotografie

Je kan bij han terecht voor:

Mij vind het je zowel achter de computer om foto’s te bewerken, in de donkere kamer om filmrolletjes te ontwikkelen als in het atelier om foto’s af te drukken met oude en alternatieve technieken. Het liefst van alles ben ik op stap met een camera om jouw verhaal te schrijven met licht. Je kan mijn werk en experimenten volgen in de blog.

Portret op barietpapier
Portret op barietpapier, han Soete 2019

Op mijn 14de kreeg ik mijn eerste fototoestel, een Pentax Spotmatic, en sindsdien ben ik actief als fotograaf.  Eerst in de doka voor verschillende magazines en fanzines en sinds eind jaren 1990 ook op het web. Ik studeerde industriële vormgeving (nu : ‘productontwikkeling’) aan het Henri van de Velde-instituut in Antwerpen. Toen was die opleiding nog zeer beïnvloed door het Bauhaus en was er ook ruimschoots plaats voor fotografie. Na mijn studies werd ik actief in de media en communicatiesector als journalist, fotograaf, hoofdredacteur en coördinator.

Scheldezicht, Antwerpen 2020

Reportages en portretten maak ik het liefst op film, met een 35 mm camera of zelfs met een grote, ouderwetse 4×5 camera. Film vertraagt je als fotograaf, je moet over elk beeld nadenken. Ook het onvoorspelbare van het werken met negatieven en chemische reacties voegt een extra dimensie toe aan het beeld. Film geeft ook een mooie korrel aan het beeld die je digitaal kan proberen na te bootsen, maar nooit helemaal hetzelfde is. Als de beelden ook nog eens worden afgedrukt op barietpapier krijg je een authentiek, tijdloos beeld.

Mijn keuze voor analoge fotografie en allerlei vormen van alternatieve fotografie is in grote mate ingegeven als een reactie op meer dan 20 jaar jagen op het nieuws.  Analoge en alternatieve vormen van fotografie vragen tijd; tijd om het juiste beeld te maken, tijd om de film te ontwikkelen, tijd om de beelden te ontwikkelen, tijd om te zoeken naar de juiste manier om het beeld af te drukken, …

Digitaal beeld dat via een digitaal negatief werd afgedrukt met cyanotype
han Soete, 2019-2020
Digitaal beeld dat via een digitaal negatief werd afgedrukt met cyanotype
d’Ardennen, han Soete, 2019-2020

Tot in de jaren 2000 waren fotografen ambachtslui die naast het componeren van beeld door te ‘schrijven met licht’ ook meester moesten zijn van een hele reeks chemische processen. Of het resultaat op het negatief ook het beeld was dat je voor ogen had, was altijd spannend afwachten. Vandaag heb je aan een degelijke smartphone genoeg om je beelden te delen met een breed publiek en bovendien kan dat bliksemsnel.

De camera die ik naast mijn professionele werk het meest gebruik is trouwens al enkele jaren mijn smartphone. Dat is immers de camera die ik steeds bij me heb.  De huidige camera’s in mijn smartphone zijn een heel stuk beter dan de digitale camera waarmee ik begin jaren 2000 fotografeerde. Je hoeft met de smartphone niet snel wat snapshots te maken, je kan er ook de tijd voor nemen en je beelden nadien afdrukken, bijvoorbeeld via cyanotype.

Digitale fotografie hoeft geen steriele beelden op te leveren.  Er zijn tal van mogelijkheden om een beeld op verschillende manieren te gebruiken.  Toch blijf ik liever ver weg van modieuze filters en presets. Doorgaans zorgen die er enkel voor dat je beelden zich niet meer onderscheiden van de eindeloze stroom beelden op sociale media. Digitale beelden zijn ook het ideale vertrekpunt om foto’s af te drukken volgens oude en alternatieve fotografische technieken. Als je duurzaam omgaat met je camera is digitaal fotograferen ook milieuvriendelijker, zeker als je ook milieuvriendelijke afdruktechnieken gebruikt.

Black Lives Matter, Antwerpen 2020
Black Lives Matter, Antwerpen 2020

Soms moet het snel gaan.  De foto’s van een event bijvoorbeeld kunnen best online  staan voor de aanwezigen thuiskomen, zodat ze die kunnen delen met hun vrienden.  Maar ook dan neem ik als fotograaf vooraf even de tijd om het event te begrijpen om dat te vertalen naar de juiste beelden die de beoogde bedoeling meegeven.  Selecties kunnen van de camera naar de tablet of smartphone worden doorgestuurd, daarop bewerkt, en nog tijdens het event gedeeld op  sociale media.

Meer weten of wil je me vragen voor een opdracht, geef me dan een seintje

Je gegevens worden niet gedeeld met derden en enkel gebruik om je een paar keer per jaar een nieuwsbrief te versturen met aankondigingen van workshops, exposities of nieuwe projecten.